המפקד שדוגל בהידברות, פורש: מי אתה יורם הלוי

בנצי לייזרוביץ 1 Comment on המפקד שדוגל בהידברות, פורש: מי אתה יורם הלוי

הצמיחה בתוך שורות המשטרה, הדרך בין מפקד מג"ב בירושלים למפקד המחוז, הקשר עם הקהילה החרדית, הסיוע לחולי הסרטן, הרגיעה בתקופות המתיחות בעיר וגם, מה עושים דיסקים של שיעורי תורה ברכבו? • פרופיל

פורש. יורם הלוי צילום: יונתן סינדל, פלאש 90
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

סאגת מינוי המפכ"ל בתקופה האחרונה הביאה ביום ראשון האחרון את אחד המועמדים לתפקיד, ניצב יורם הלוי, מפקד מחוז ירושלים, להודיע לשר לבטחון פנים גלעד ארדן כי הוא פורש מהמירוץ למפכל"ות ובכלל מהמשטרה. ההתפטרות של ניצב הלוי נחתה כמכה למשטרה ולשר ארדן. ניצב הלוי הוא מפקד מוערך מאד עם הרבה מאד עשייה במשך שנותיו במשטרה. אך, לאחר שהיו כאלו ששמו לו רגליים במירוץ לשוטר מספר 1, החליט הלוי כאמור, לפרוש מהמירוץ ומשורות המשטרה.

ניצב הלוי בן 55 נולד וגדל בשכונת קרית משה בירושלים. הוא בן בין 8 ילדים להוריו. למד בהימלפרב בשכונת בית וגן המשתייך לציונות הדתית.

נכנס לשורות המשטרה בשנת 1985. הוא שימש כמפקד מג"ב ירושלים, מפקד הימ"מ, מפקד יחידת להב 433, מפקד אגף קהילה ומשמר אזרחי, מפקד מג"ב, מפקד מחוז דרום ומפקד מחוז ירושלים.

"הרבה מאזרחי ישראל חבים לו את חייהם", אומר לנו קצין בכיר. "במשך שנותיו כמפקד יחידת המסתערבים וכמפקד מחוזות הוא פעל רבות למניעת פיגועים שהיו קרובים לצאת לפועל ושאי אפשר לפרטם ולא בטוח שבכלל נדע אליהם אי פעם", מוסיף הקצין.

בשנת 1989 נפצע הלוי במהלך מרדף אחר מחבל. הוא פיקד על יחידת המסתערבים של מג"ב יו"ש, ובשנת 2003 מונה למפקד מרחב דוד. חשוב לומר, מרחב דוד הוא המרחב הקשה והרגיש ביותר במחוז ירושלים , בין היתר בגלל שהר הבית מצוי תחת מרחב זה. כל פעולה וכל דבר צריך להיעשות בשקול דעת ובכובד ראש ומאידך פעולה וטעות הכי קטנה יכולה להתסיס את כל האזור.

ממ"ז ירושלים יורם הלוי
ממ"ז ירושלים יורם הלוי

חטיבת דובר המשטרה

בהיותו מפקד הימ"מ מונה במקביל למפקד יחידת להב 433. הוא הוביל להקמת יחידות שחר 101 ואיחודן של יחידות קטנות. בשנת 2012 מונה למפקד מחוז דרום כשלתפקיד זה נכנס מוקדם מהצפוי בשל מבצע עמוד ענן. במבצע צוק איתן התמודד המחוז הדרומי עם אתגרים ביטחוניים רבים, כשבכל התקופה קיבל ניצב הלוי שבחים רבים על תפקודו.

בשנת 2016 הוא מונה למפקד מחוז י-ם. לפקד על מחוז י-ם הרבה קצינים בכירים וניצבים נחשקים לתפקיד זה. זהו תפקיד רגיש במיוחד, כמו שתמיד יורם הלוי אומר: "ירושלים זו עיר מורכבת עם סוגי אוכלוסיות שונות וצריך לדעת בחכמה לנווט ולהוביל את העיר". יורם הלוי תמיד התבטא שההצלחה בעיר עם כל הרגישויות שלה הוא בדרך – הידברות.

מי חלם פעם שבמגזר הערבי בירושלים ובשכונות כמו עיסוואיה יקומו נקודות משטרה? כבר למעלה משנה וחצי כשישבנו איתו לסיכום שנה, הוא הצהיר ואמר שבשכונות כמו עיסאוויה, צור באהר ועוד יקומו ויהיו נקודות משטרה. גם התושבים שם מבינים היום שיש צורך בנוכחות של משטרה במקומות אלו. ואכן בקו הזה שהוא הוביל קמו וישנם כיום נוכחות של שוטרים. רק בתקופה האחרונה בשיתוף עם עירית ירושלים הובילה המשטרה את "מבצע 700" לניקיון השכונות ולתרבות טובה יותר עם שרותים שמגיע לתושבים.

עניין נוסף שחשוב לציין זה השקט היחסי בירושלים ובהר הבית. מי שזוכר תמיד בחודשי הרמדאן היו לא מעט הפרות סדר בעיקר בימי שישי. מאז שנכנס לפקד על מחוז י-ם כל שנה בחודש הרמדאן הכל עובר חלק ושקט. קצין בכיר במחוז י-ם אומר לי: "השקט של הרמדאן הוא לא מובן מאליו, חודשים לפני תחילת הרמדאן ישנה הידברות עם ראשי המגזר הערבי ואנשי הוואקף. בהידברות משיגים תוצאות חיוביות".

כוחות צהל מגב

כוחות מג"ב | אילוסטרציה

אחד הפיגועים בבירה שהיו יכולים להתסיס לזמן רב את העיר היה הפיגוע הקשה בהר הבית בו נרצחו שני שוטרים. היה ברור לכולם שיהיה קשה להחזיר את הבטחון והשקט לעיר. ניצב הלוי הגיע מדי יום לאזור הר הבית ולעיר העתיקה לעקוב מקרוב אחר הכוחות והיערכויות במקום, כשבמקביל שוב ההידברות עם ראשי המגזר הערבי הביא את השקט לעיר העתיקה והר הבית.

והנה דבר נוסף שגילינו על ניצב יורם הלוי. עוד בהיותו מפקד המחוז הדרומי ולפני כן, בכל בוקר כשהיה נוסע מביתו לעבודה, מה שהוא בחר לשמוע היה שיעורי תורה באמצעות דיסקים רבים שהיו ברכבו. כשנכנס לפקד על מחוז י-ם שאלתי אותו על זה, חייך והשיב בחיוב.

באשר לציבור החרדי בירושלים, אמר הלוי לא פעם: "יש לנו קשרים מצוינים עם הציבור החרדי בעיקר בהבנה של מיקום המשטרה בי-ם. הציבור החרדי ומנהיגיו מבינים אותנו טוב יותר מאי פעם ושוב הכל בשל – ההידברות".

קציניו וסגל הפיקוד הבכיר של מחוז י-ם שעובד תחתיו מעריכים אותו מאד, הוא הוביל קו מסוים ותפיסה נכונה באשר להתנהלות מול הציבור המורכב של י-ם. לא קל להיות מפקד מחוז י-ם בפרט שהוא איבד שוטרים ושוטרות כשהגנו על אזרחים מפני מחבלים אם זה היה בדרך לכותל המערבי או במקום אחר. להבדיל, גם בהפגנות של הציבור החרדי בירושלים שלח את אנשיו לנהל מו"מ ותנאים ורק לאחר התחייבויות מצד מארגני העצרות הם קיבלו אישור.

בין כל העיסוקים הרבים של ניצב הלוי הוא אף פעם לא אמר לא לטלפון כשבקו השני היה יו"ר זכרון מנחם חיים ארנטל ובפיו בקשה למעל ילדים חולי סרטן.

"את ניצב יורם הלוי אנחנו מכירים כבר שנים", מספר לנו ארנטל, "תמיד כשהייתי מצלצל אליו בין אם זו בקשה אישית לילד ספציפי ובין בשביל המחנות שלנו תמיד נענה ,וסייע ככל שנדרש בפעילויות לילדים החולים. גם במג"ב, גם בימ"מ, כממ"ז דרום ושהינו בחנוכה באילת, וגם כעת בירושלים כל שיחה אליו הוא נרתם אליה בשלמות. מגייס את הקצינים שלו והעיקר לתת לילדים החולים את הכל ,אבל הכל –ובכך להעלות חיוך ושמחה על פניהם", אומר ארנטל.

אנרטל והלוי

ארנטל והלוי במסיבת חנוכה לחולי סרטן לפני כחודש 

בחנוכה האחרון הוא הגיע עם כל הפקודים הבכירים שלו להדלקת נרות עם הילדים החולים, ולא שכח שום פרט, סיכות של המחוז לכל הילדים, חלוקת הפתעות לילדים. המחזה היה מרגש ואין ספק שפעילות כזו משמחת ומעודדת את הילדים.

מאז שהחל המירוץ למפכל"ות הוא היה בין שלושת המועמדים לתפקיד כשלכולם היה בטוח שניצב יורם הלוי יקבל את התפקיד. אולם היו אנשים ששמו לו רגליים במירוץ וסיכוייו פחתו. השבוע כאמור ביום ראשון הוא הודיע לשר ארדן כי הוא פורש מהמירוץ לתפקיד המפכ"ל וכי הוא פורש גם משורות המשטרה.

גם לאחר שהועדה פסלה צי'קו אדרי ושוב עלה שמו של יורם הלוי היו שדאגו להפחית את סיכוייו וחבל. ללא ספק פרישתו של ניצב הלוי היא מכה למשטרה, עם כל יכולותיו ותפקידיו השונים בעבר הוא יכל להרים את משטרת ישראל ולהצעידה קדימה בפרט בתקופה זו. בינתיים עד שימצא לו מחליף שיכנס לנעליו הגדולות במחוז הרגיש, ימשיך ניצב יורם הלוי לפקד על מחוז ירושלים בתבונה רבה. הפסדנו.



1 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    אזרחי מדינת ישראל הפסידו אדםמומפקד שאין לא תחליף